Kłamca 1. Cyngiel Niebios - Jakub Ćwiek

Cykl Kłamca kusił mnie od dawna - wiele poleceń, pochlebnych opinii i przede wszystkim to co lubię najbardziej - fantastyka i mitologia. Pierwszy tom trafił do mnie już w nowym i zawierającym poprawki autora wydaniu od SQN, które ogromnie mi się spodobało. Szykujcie się więc na sporą dawkę Lokiego, czyli tytułowego Kłamcy na moim blogu, ponieważ na pierwszym tomie na pewno nie poprzestanę, a ukazało się ich już trochę.



Książka to zbiór dziesięciu opowiadań, w których śledzimy poczynania Lokiego pracującego na zlecenie skrzydlatych. Początkowa opowieść wprowadza nas w dawne dzieje, kiedy to odkrywamy w jaki sposób doszło do tak nieoczywistego paktu, który zawarł Loki, nordycki bóg kłamstwa i ognia z archaniołami. Obie strony były zdeterminowane, a fakt, iż Kłamca nie ma obaw przed żadną współpracą, jeśli tylko ta będzie mu się odpowiednio opłacała, przeważa w ostatecznej decyzji.

"Trwa wojna, bracie, i jedyne, czego musimy pilnować, to tego, by jej nie przegrać (...). Wiem, jak ważne są zasady. To dlatego żaden szeregowy anioł nie jest zdolny do kłamstwa. Ale nawet gdyby był, gdy zaczniemy sami używać tego narzędzia, nie będziemy różnili się niczym od Lucyfera i jego popleczników. Ale, jak miałeś okazję się przekonać, czasem kłamstwo to jedyna droga. Dlatego właśnie potrzebujemy Lokiego."

Kłamcę pochłonęłam bardzo szybko, gdyż czytało mi się przyjemnie, a ostatnio bardzo polubiłam się z formą, jaką są opowiadania. Przez większość z nich akcja toczy się wartko, opisy są ciekawe, a postaci barwne, pełne emocji. Szczególnie główny bohater, który nie szczędzi nam również sarkastycznego humoru. Wśród pozostałych postaci mamy nie tylko anioły, niższych oraz wyższych klas, piekielników i demony, ale również te pochodzące z mitologii nordyckich, egipskich czy nawet słowiańskich. To zdecydowanie moje klimaty.

Lokiego nie da się nie lubić. Chociaż zazwyczaj wychodzi ze wszelkich niebezpiecznych sytuacji obronną ręką (w końcu jest bogiem), często dostaje w kość. Mimo tego zachowuje swój specyficzny urok, a do tego zaskakuje pomysłowością. Cóż, w końcu jest najlepszy wśród kłamców i oszustów, nie tylko na ziemi, ale i w całym wszechświecie.

"Obaj wiemy, że Jezus urodził się na przełomie lipca i sierpnia. Ty wiesz to nawet lepiej, bo tam byłeś. Przypisanie tego wydarzenia do zimowego przesilenia to cwana zagrywka Kościoła dla wygody i własnej korzyści. Czyli kłamstwo, nie? A skoro pozwoliłem sobie objąć nad tym zjawiskiem honorowy patronat... 
Gabriel postąpił krok do przodu i wyciągnął rękę.
- Oddaj pióra, zmieniłem zdanie.
- Ależ nie mogę! - Błękitne oczy Lokiego zaiskrzyły. - Wiesz co się dzieje z tymi, którzy dają i odbierają, prawda? Nie chciałbym Cię na to skazywać, przyjacielu." 

Każde z opowiadań to odrębna historia, inny czas i miejsce, nowe postaci. Stałą w tych opowieściach jest Loki i archaniołowie - Michał, podążający w ślad za demonami oraz Gabriel - anielski posłaniec. Poznajemy szczegóły ich współpracy, a Loki świetnie się z nimi dogaduje, nie stroniąc czasem od małych żarcików w stronę pierzastych. 

Opowieści trzymające w napięciu, zabawne i pełne ciekawostek z mitycznego świata - naprawdę warto przeczytać. Ja zabieram się za kolejny tom, a Was zachęcam do przeczytania tego pierwszego.

Czytam Pierwszy 

Komentarze

  1. Oj, jak ja dawno nie przeczytałam książki.. Muszę nadrobić zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fantastyka to jednak nie dla mnie, chyba, że w książkach dla dzieci. 😉 Super, że powieść się Tobie spodobała. 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś twierdziłam to samo, a dziś jestem fanką fantastyki i to tej dla dorosłych - polecam spróbować. :)

      Usuń
  3. Mam tę serię w starym wydaniu, jednak jeszcze jej nie przeczytałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nowa bardzo mi się spodobała i są niespodzianki w środku. ;)

      Usuń
  4. Ta pozycja czytelnicza bardzo interesująca. Zdecydowanie lubię takie klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  5. Książki Jakuba Ćwieka z pewnością są dobre, ale zupełnie do mnie nie trafiają. Mamy z Autorem inny sposób myślenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytuję wielu pisarzy, z których poglądami się nie zgadzam i nie przeszkadza mi to - gdybym się tym przejmowała nie przeczytałabym wielu dobrych książek.

      Usuń
  6. mam na liście do przeczytania w te wakacje

    OdpowiedzUsuń
  7. Dawno nie czytałam opowiadań, tę książkę chyba bym polubiła, świetna recenzja :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie mogę przekonać się do opowiadań. Choć tutaj są odniesienia do mitologii nordtfkiej która uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Opowiadania mają swoje dobre strony, można do nich wracać o różnych porach w wolnej chwili lub w przerwie innej przydługiej książki. :)

      Usuń
  9. Kusi mnie mocno ta seria, ale jeszcze nie sięgnęłam po nią.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nigdy nie czytałam nic od tego autora, może sięgnę po tę książkę z ciekawości:).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też dopiero zaczynam przygodę z jego twórczością. :)

      Usuń
  11. Autor mi nieznany, ale chętnie sięgnę po te opowiadania

    OdpowiedzUsuń
  12. Ta przygoda czytelnicza jeszcze przede mną, czasem właśnie krótkie formy są tym, czego potrzebuję. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię fantastykę i lubię mitologię, nie lubię jednak kiedy te dwie dziedziny się łączą.

    OdpowiedzUsuń
  14. Zastanawiałam się na początku, czy Loki z książki to ten Loki, nordycki bóg. Okazało się ze tak więc biorę się za ten cykl!

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam nawet mi sie podobało, choć nie jestem fanką tego gatunku.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Kochasz czytać książki? Zarejestruj się i otrzymaj za darmo książkowe nowości!

Czytam i recenzuję na CzytamPierwszy.pl

Popularne posty