Pilny na tropie. Skarb Getta - Adam Michejda

Kiedy po raz pierwszy zobaczyłam zapowiedź tej powieści nie do końca byłam przekonana - ostatnio bardzo dużo pojawia się tematyki okupowanej Warszawy, getta czy obozów zagłady, a ja zwykle unikam tego typu książek. Jednak coś podpowiadało mi, że tym razem będzie to opowieść innego typu, a pozytywne opinie tylko mnie w tym utwierdziły. Gdy przeczytałam, że to wspaniała lekcja historii i śledztwo w stylu Pana Samochodzika, wiedziałam, że muszę ją przeczytać. I tak Skarb Getta trafił nie tylko w moje ręce, ale prosto w serce.


Opowieść ta zaczyna się w Stanach Zjednoczonych, nowojorskim Brooklynie, gdzie po śmierci dziadek Davida pozostawia mu list oraz jego pamiętnik z czasów wojny. Będący wówczas dzieckiem przebywającym w sierocińcu Korczaka na terenie getta warszawskiego, Dawid opisał swoje dzieje i przemyślenia związane z tamtymi wydarzeniami. Wspomina o tajemniczym skarbie, który ukrył przed laty w Warszawie. Jaka szkoda, że nie wspomniał ani słowem na ten temat przed swoją śmiercią...

O pamiętniku i ukrytym skarbie dziadka Davida dowiaduje się jego kolega Max wraz z ojcem Ralphem Pilnym. Akurat zaczynają się wakacje, zapada więc szybka decyzja o wyjeździe do Polski śladami Dawida seniora. To świetna okazja dla chłopców, aby odwiedzić rodzinne strony, poznać ich historię i poszukać skarbu getta. Wakacyjny klimat udziela się wszystkim, są ogniska, wycieczki po lesie, po starym mieście, nowe, wakacyjne znajomości.

Śladami Pilnego i chłopców podąża ktoś, kto również chce odnaleźć zaginiony skarb. Kim jest tajemniczy Gorylowaty i jego kompan pojawiający się w tych miejscach, gdzie oni? Nie raz pokrzyżują im plany, a momentami będzie naprawdę groźnie. Na szczęście nie powstrzyma to naszej paczki w dalszych poszukiwaniach i w dążeniu do odkrycia prawdy.

"Otóż dziadek ten jako mały chłopiec w czasie okupacji ukrywał się w zoo. Przed wyjazdem zakopał jakieś dziecięce pamiątki. (...) To była metalowa menażka. Taka jakich używają w wojsku. Według tego, co wiemy, zakopał ją przy wybiegu dla lwów."

W książce oprócz fabuły związanej z poszukiwaniami Pilnego mamy wplecione fragmenty pamiętnika Dawida z getta, jego dziecinne przemyślenia, pełne szczerości, radości, smutków i wzruszeń. Są one oczywiście fikcyjne, lecz wiele wydarzeń w nim zawartych jest prawdziwych. To wspaniała lekcja historii, o której rzadko mówi się w szkole. Ilustracje i opisy rodziałów w stylu komiksowym dodają książce ciekawego wyglądu. Dość duża czcionka, jak również świetny w odbiorze styl autora, pozwoli na czytanie zarówno młodszym, jak i starszym czytelnikom, a wartka akcja wciągnie każdego.


Czekałam na tą powieść z niecierpliwością i warto było, bowiem udowadnia, że tematy trudne i smutne można pokazać w sposób ciekawy i interesujący, szczególnie dla młodego człowieka. Poza tym, niesie ze sobą wartościowy przekaz - prawdziwy skarb to nie złoto ani inne drogocenne przedmioty, a pamięć o tych, którzy walczyli za to, abyśmy my mogli teraz spokojnie żyć.

"Pan Doktór uczył nas zawsze, że pismo jest ważne, bo po nas zostaje. Dlatego kto je znajdzie, niech wie, że tu, w ogrodzie między zwierzętami Dawid Kantorowicz i jego przyjaciel Antek Kacnelson z rodziną i jeszcze wielu innych żyło."

Naprawdę świetna książka, przyjemnie czytało się ją w letnie wieczory, bo i bohaterowie przeżywali swoje pewnie jedyne w życiu tak wyjątkowe wakacje. Bardzo polecam Wam Skarb Getta i mam nadzieję, że przeczytam coś jeszcze z Pilnym na tropie.

Komentarze

  1. Dla mnie tematyka drugiej wojny światowej jest ciekawa, siegnelabym po tą książkę żeby sprawdzić jak autorowi udało się połączyć fikcje z prawdą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciekawa tematyka, jednak ja jestem zbyt wrażliwa na ludzką krzywdę... Tą książkę jednak gorąco polecam, a udało się to połączenie wspaniale! :)

      Usuń
  2. Nie przepadam za ksiazkami wojennymi, ale myślę, ze dla osób lubiących ten temat moze być super książka

    OdpowiedzUsuń
  3. trochę boję się tego tematu ale nie ukrywam, że zostałam zachęcona:) Mira Polon

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię tematykę wojenną w filmach, ale swoją recenzją zachęciłaś mnie do przeczytania książki. Pewnie szybko mi się to nie uda, bo stosik książek do przeczytania dopiero zaczął się zmniejszać, ale kto wie.. może w przyszłości :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Intrygujące połączenie fikcji i elementów historii ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Być może skusimy się na tą książkę po Twojej recenzji

    OdpowiedzUsuń
  7. Tematyka 2 wojny jest mi bliska, bardzo ciekawie się zapowiada ta książka

    OdpowiedzUsuń
  8. Raczej dla młodzieży , ale tematyka bardzo ciekawa...

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka na wspólne czytanie, moje i dzieci, a później prowadzenie czytelniczych rozmów. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Moja koleżanka lubi takie książki.

    OdpowiedzUsuń
  11. Tematyka nie do końca w moim guście, ale nie skreślam tej książki

    OdpowiedzUsuń
  12. Oho! Moje klimaty! Więc sięgnę z przyjemnością po nią!

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię książki o tematyce wojennej , więc na pewno ta książka jest dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Miałam okazję przeczytać "Tatuażystę z Auschwitz", który był w tematyce obozowej i muszę przyznać, że historia Lalego bardzo mnie poruszyła chociaż chyba nie tego do końca się spodziewałam.. Natomiast o tej książce słyszałam już dosyć dużo i jestem jej bardzo ciekawa. Mam nadzieję, że uda mi się ją przeczytać w najbliższym czasie! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Kochasz czytać książki? Zarejestruj się i otrzymaj za darmo książkowe nowości!

Czytam i recenzuję na CzytamPierwszy.pl

Popularne posty